arrow

Beethovens Missa Solemnis

Beethoven höll sig sällan innanför ramarna, och med sin Missa Solemnis överskred han dem än en gång. Verket är en mässa, alltså ett kyrkoverk med latinsk text. I Beethovens händer blir mässan till ett symfoniskt storverk. Ska man likna Missa Solemnis med något är det Beethovens stora Symfoni nr. 9, som också inkluderar sångsolister och kör. De två verken är dessutom komponerade ungefär samtidigt. Skillnaden är att kören har en större roll i mässan.

Beethovens Missa Solemnis är ett verk som ställer höga krav. Körstämmorna är krävande och det 75 minuter långa verket blir ett mentalt – och fysiskt kraftprov. Vid detta uppförande är verket i händerna på riktiga Beethoven-specialister: Svenska kammarorkestern och Thomas Dausgaard, som tillsammans har spelat in Beethovens samtliga orkesterverk. Dessutom Radiokören, en av världens främsta körer.

Konserten i Berwaldhallen blir startskottet på en världsturné: den ges igen med samma ensembler och dirigent i Köpenhamn och New York i mitten av november.

Text: Jens Cornelius


Medverkande

 

Svenska Kammarorkestern har Örebro konserthus som sin hemvist men har skapat sig en plats på de stora scenerna världen över. Bland annat har de spelat flera gånger under BBC Proms i London och på Lincoln Center i New York City. De har förärats med hyllande recensioner även i Japan, Österrike och Frankrike och uppträtt inte bara vid Proms-festivalen utan också Festspelen i Salzburg.

Orkestern grundades 1995 och fick sin första chefsdirigent hösten 1997 i Thomas Dausgaard, som hjälpte orkestern att hitta sin unika klang under ett tidigt, flerårigt projekt – att spela in Beethovens samtliga orkesterverk. Vidare samarbeten med dirigenter som Andrew Manze har breddat orkesterns repertoar till barocken och klassicismen och tonsättare som HK Gruber och Brett Dean har bidragit till perspektiv på den samtida orkestermusiken.

Sedan 2019 är Martin Fröst chefsdirigent för Svenska Kammaorkestern. Med Fröst har orkestern nyligen spelat in en skiva med Mozartverk, och tidigare gjort en tågturné genom Europa där de utforskat Mozarts historiska fotavtryck på kontinenten. Under Thomas Dausgaards 22 år som chefsdirigent har orkestern spelat in verk av inte bara Beethoven utan också bland andra Tjajkovskij, Dvořák, Bruckner och Schubert. Dausgaard har sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigent.

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Thomas Dausgaard räknas till dagens verkligt stora i sitt yrke, en dirigent som tänker mycket och nytt om musik och om hur den ska framföras. Han är Chief Conductor Designate för BBC Scottish Symphony Orchestra, chefsdirigent för Svenska Kammarorkestern, förste gästdirigent hos Seattle Symphony, hedersdirigent för Orchestra della Toscana och för Danmarks Radios Symfoniorkester, vars chefsdirigent han var 2004-11. Han har lett ensembler som Staatskapelle Dresden, Chamber Orchestra of Europe, London Symphony, Cleveland Orchestra och Boston Symphony, liksom orkestrar i Asien och Australien. Dausgaard har framträtt vid evenemang som BBC Proms, Salzburgfestivalen och i Tanglewood.

Malin Christensson sopran är utbildad på Kungl Musikhögskolan och Benjamin Brittens operaskola. Inom opera har hon nyligen sjungit roller som Susanna i Aix-en-Provence och Santiago di Chile, Barbarina i Salzburg, Sophie i Werther i Baden-Baden, en blomsterflicka i Parsifal på Covent Garden, i Albert Herring på Glyndebourne och Poppeas kröning på Drottningholms slottsteater. Som konsertsångerska har hon sjungit på BBC Proms och festivalerna i Luzern och Daytona och med dirigenter som Harding, Jacobs, Ticciati och Denève. Hon har också givit romanskonserter med Roger Vignoles i bl a Wigmore Hall för BBC Proms och festivalerna i Innsbruck, Cheltenham och Bath Mozart Festival.

Kristina Hammarström är en återkommande gäst vid t ex Staatsoper Berlin, Bastille och Châteletoperan i Paris, Wiener Kammeroper samt operahus i bl a Amsterdam, Dublin, Mannheim, Lausanne och Montpellier. Kristina har en bakgrund som altviolinist. På Kungliga Operan i Stockholm har Kristina sjungit Rosina i Barberaren i Sevilla och Charlotte i Werther, och på Göteborgsoperan har hon gjort Octavian i Rosenkavaljeren. 2009 debuterade Kristina på La Scala i Händels Alcina. Hon är även aktiv konsertsångerska med dirigenter som Blomstedt, Harding, Herreweghe, Honeck och Manze.

Michael Weinius har sedan vinsten i The Wagner Competition i Seattle 2008 etablerat sig som en eftersökt och uppskattad sångare. 2013 utnämndes han till hovsångare och 2022 erhöll han medaljen Litteris et Artibus för sina insatser som operasångare. Förutom regelbundna uppdrag vid Kungliga Operan har han framträtt vid många europeiska operahus, såsom Bastilleoperan i Paris, Bayerska statsoperan i München, Grand Théâtre i Genève, Leipzigoperan, Deutsche Oper i Berlin och Den norske opera i Oslo.

Weinius sjöng för första gången Siegfried i både Siegfried och Ragnarök av i Oper am Rheins nya uppsättning av Wagners Nibelungens ring 2018. Dessa roller hör sedermera till de viktigaste i hans repertoar, tillsammans med Wagnerrollerna Siegmund, Parsifal, Lohengrin och Tristan. Efter en lyckad debut som Lohengrin vid Statsoperan i Wien bjöds han dit igen för att sjunga Siegfried i Sven-Eric Bechtolfs uppsättning av Nibelungens ring 2022. Andra nämnvärda roller är Herodes i Salome och Bacchus Ariadne på Naxos, båda av Richard Strauss, samt Mao i John Adams Nixon in China och titelrollerna i Benjamin Brittens Peter Grimes och Giuseppe Verdis Otello.

Han har arbetat med framstående dirigenter såsom Esa-Pekka Salonen, Kent Nagano, Axel Kober, Gianandrea Noseda, Christoph Eschenbach, Marek Janowski, Gustavo Dudamel, Donald Runnicles och Christian Thielemann.

Österrikiske barytonen Josef Wagner började som gosskorist. Han tog också violin- och pianolektioner innan han bestämde sig för att det var sång han sedermera skulle studera på Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Efter debuten som Don Alfonso i Così fan tutte och Dulcamara i Kärleksdrycken blev han 2002 medlem av ensemblen på Volksoper i Wien. Där utökades repertoaren avsevärt med roller som Figaro, Papageno och Don Giovanni med vilken han hade en sensationell framgång i Achim Freyers uppsättning. Även om Josef Wagner numera sjunger namnkunniga roller som frilansande sångare i operahusen runt hela Europa känner han fortfarande starka band till Volksoper. Wagner är också mycket efterfrågad som konsertsångare och repertoaren sträcker sig från barock till samtida musik. Han framträder också som liedsångare och då hör Winterreise och Die schöne Müllerin till favoritrepertoaren

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min