arrow

72 änglar

Körverket 72 Angels kombinerar andlig tradition och mystik med sinnrik och fantasifull musik. För första gången i Sverige framförs det nu av Radiokören, ett drygt år efter uruppförandet i Amsterdam, då liksom nu under ledning av Peter Dijkstra och tillsammans med världskända Raschèr Saxophone Quartet. Tonsättaren Lera Auerbach har burit på idén till verket i över tjugo år. Texten är inspirerad av Andra Moseboken, där Gud delar Röda havet åt Moses och israeliterna för att de skall undkomma den egyptiska arméns förföljelse. Verket består av 72 korta, sammanvävda preludier och ett avslutande ’Amen’.

Enligt judisk mysticism, kabbala, använde sig Moses av Guds 72 namn för att besvärja Gud att dela Röda havet så som det berättas i Andra Moseboken. De här 72 namnen, Shemhamphorasch, är den enda texten i Lera Auerbachs verk för kör och saxofonkvartett. Auerbach växte upp i en judisk familj i Sovjetunionen i staden Tjeljabinsk vid Uralbergen men hoppade av som artonåring och bosatte sig i New York. Där studerade hon komposition och piano vid Manhattan School of Music och Juilliard och har etablerat sig som en mångsidig och inspirerande konstnär. Förutom komponerande uppträder hon som pianist, målar och skulpterar samt har givit ut dikt- och essäsamlingar. Redan som fyraåring skrev Auerbach musik och hittade på sagor som hon berättade för sina föräldrar. Hon är inte främmande för att prova nya grepp; till exempel framfördes a cappella-operan The Blind för en publik försedd med ögonbindlar. Till H. C. Andersens 200-årsjubileum beställde Den Kongelige Ballet baletten Den lilla sjöjungfrun. Liksom en stor del av Auerbachs konstverk talar 72 Angels direkt till hjärtat och inbjuder till varje lyssnares egen tolkning, till att lyssna både utåt och inåt.

72 Angels är en sambeställning mellan Radiokören och Nederlands Kammerkoor, Cracow Singers Collegium musicale, Chorwerband Steiermark (Vocalforum Graz), Zürcher Sing-Akademie och Collegium vocale zu Franziskanern Luzern.

Text: Mats Hansson


RADIOKÖREN dot 2017/2018
Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Grundades 1969 av Sigurd Raschèr tillsammans med dottern Carina, som tog över som ledare. Hon reste världen runt med kvartetten i 33 år innan hon lämnade sin plats. Idag är kvartetten en musikalisk demokrati utan ledare. Sigurd inspirerade ett flertal tonsättare att skriva musik åt honom och traditionen lever kvar. Till dags dato har Raschèr Saxophone Quartet inspirerat över 350 tonsättare att dedikera musik åt dem, däribland Auerbach, Dean, Firsova, Gubajdulina, Raskatov, Sandström och Xenakis.

Peter Dijkstra växte bokstavligen upp i körlivet. När han var liten sjöng han i sin fars prominenta gosskör i Nederländerna och debuterade på scen som tioåring. Efter att ha studerat sång och dirigering i Haag, Köln och Stockholm har hans karriär varit intensiv och kantad av framgångar. Han är en flerfaldigt prisbelönad och av såväl kritiker som körsångare mycket uppskattad dirigent och konstnärlig ledare. Dijkstra är sedan 2007 chefsdirigent för Radiokören. Han är även chefsdirigent för Nederländska kammarkören, konstnärlig ledare för manskören The Gents och vokalensemblen MUSA och ger regelbundet masterclasses och föreläsningar.

Musiken

Ungefärliga tider

Ryskamerikanska Lera Auerbach mediterar över Gud och hans delbarhet när 72 änglar och 72 olika röster framträder i hennes strax över 72 minuter långa verk för blandad kör och saxofonkvartett. Sångtexten består av änglarnas hebreiska namn och verket består av 72 preludier som har fogats samman utan avbrott. Allt hänger dessutom samman både genom dualitet (36+36=72) och treenighet (24+24+24=72), där fogarna markeras genom upprepning av namnen som tidigare har nämnts. Detta representerar enheten och mångfalden som återkommer i Nya testamentet, att Gud är en men att han samtidigt är två eller tre personer: Fadern och Sonen, eller Fadern, Sonen och den helige Anden. Dualiteten finns i rader som: ”Jag och Fadern är ett” (Joh 10:30). Treenigheten finns i rader som: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn” (Matt 28:19).

Religioner som till exempel judendomen, zoroastrismen och islam avvisar treenighetsläran helt. Profeten Muhammed går till hårt angrepp mot kristna i Koranen: ”Otrogna äro de, som säga: ’Gud är förvisso Kristus, Marias son’, ty Kristus sade: ’Israels barn, dyrken Gud, min och eder Herre!’ Om någon sätter någon vid Guds sida, förmenar Gud honom förvisso paradiset, och hans hemvist varder elden; ja, de orättfärdiga skola ej få några hjälpare. Otrogna äro de, som säga: ’Gud är förvisso den tredje av tre.’” (5:76–77, min kurs.)

Utgångspunkten för Lera Auerbach är tvärtom att Gud just kan delas upp, och inte bara i två eller tre delar, utan till och med i 72 delar. Änglarna är inte bara hans sändebud, utan de förkroppsligar också 72 olika egenskaper hos Gud. Auerbach säger att: ”syftet med 72 änglar är att fokusera på det som delas mellan olika kulturer i deras religiösa, andliga, esoteriska och mytologiska traditioner. Jag vill lägga tonvikten på det som förenar oss genom förbindelserna vi delar.” Varje ängel representerar en unik kvalitet såsom kärlek, hälsa, barmhärtighet och så vidare som värdesätts i samtliga kulturer.

Änglarnas namn hämtar tonsättaren från en kabbalistisk tolkning av Andra Moseboken 14:19–21, där varje vers består av 72 stavelser som anger de tre första bokstäverna i änglarnas namn. Moses använde, enligt judisk mystik, Guds gömda namn som hittas i verserna för att dela Röda havet så israeliterna kunde undkomma den egyptiska armén.

Text: Mats Hansson

 

LERA AUERBACH
Född: 21 oktober 1973 i Tjeljabinsk, Ryssland.

Underbarn och multibegåvad: Scendebuterade som pianist vid 6 år, som solist med orkester vid 8 år, fick sin första opera uppförd vid 12 år, och debuterade som poet vid 14 år. Idag även bildkonstnär och skulptör.

Utbildning: Studerade komposition för Milton Babbitt och piano för Joseph Kalichstein vid Juilliard School i New York. Konsertexamen vid Hannover Hochschule für Musik. Litteraturstudier vid Columbia University.

Verk i urval: Har publicerat över 100 verk för kammarensemble, orkester, solopiano, opera och balett, däribland Symfoni nr 3 The Infant Minstrel and His Peculiar Menagerie (2016) som hyllar nonsenstraditionen som utvecklats av Edward Lear, Lewis Carol, Tim Burton med flera. Har även skrivit baletten Den lilla sjöjungfrun (2005) som beställdes och skrevs till H C Andersens 200-årsdag, samt operorna Den blinde (2001) och Gogol (2010) som hon själv skrivit libretton till.

Obligatorisk läsning i Ryssland: Lera Auerbach är inte bara känd för sitt notskrivande utan även för sitt mörka, provokativa och sprudlande textskrivande. Skådespelare som Gérard Depardieu och Sergej Jurskij har reciterat hennes dikter vid olika föreställningar. Hon har skrivit såväl prosa som poesi på ryska, och några av hennes dikter är idag obligatorisk läsning på ett par olika litteraturkurser i Ryssland. Auerbach är även libretto-författare och hon bidrog till att återuppliva aforismen som konstform 2015 med hennes första engelskspråkiga bok, Excess of Being. 1996 utnämndes hon vid 23 års ålder till årets poet av Internationella Pusjkinsällskapet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 40 min

Konsertintroduktion 20 jan kl 14:00.