arrow

Final i Blåsmusikpriset


Participants

 

Magnus Holmander har en uttalad passion för nutida musik, vilket lett till en lång rad samarbeten med flera av landets mest namnkunniga kompositörer. Förutom den nu aktuelle Jacob Mühlrad kan nämnas Rolf Martinsson, Anders Hillborg och Andrea Tarrodi.

Han är ständigt nyfiken på att hitta nya uttryck, sammanhang och sätt att spela. Ofta handlar det om att experimentera med ny teknik, som i föreställningen Music in Motion där han kopplade klarinetten till en sensor som kände av rörelser, vilket gav ljudeffekter, t.ex. loopar, så att han kunde ”spela med sig själv”. I performanceföreställningen The Extended Clarinet tillsammans med pianisten David Huang och ljusdesignern Lovisa Ivenholt användes klarinetten inte bara för att frambringa toner, utan också för att med sin rörelse skapa olika ljuseffekter.

En röd tråd i Magnus Holmanders musikerskap är förkärleken för att blanda klarinettspelet med andra konstformer. Den mest otippade kombinationen härvidlag är när han blandar klarinettspel med trollerikonster! På sin hemsida presenterar han sig med orden Musician and Magician. Uppvuxen med både far och farfar som skickliga amatörillustionister, hade han också själv redan som liten under uppväxten i Askim ett stort intresse för trolleri, parallellt med musiken. Det har sedan fallit sig naturligt att skapa egna trick som involverar klarinetten på olika sätt. Både musik och trolleri, har han sagt, handlar ju ytterst om upplevelser.

Sitt genombrott fick Magnus Holmander 2013, då han fortfarande gick sin utbildning på Kungl. musikhögskolan (Hermann Stefánsson och Emil Jonasson var hans lärare) och blev inbjuden av sin äldre klarinettkollega Martin Fröst att medverka i föreställningen Dollhouse på Konserthuset i Stockholm. Sedan dess har han gått från klarhet till klarhet. Martin Fröst har kallat honom ”en av de mest fullfjädrade klarinettisterna vi har i Sverige idag”.

Han har vunnit en mängd utmärkelser. Nämnas kan European Concert Hall Organisation som 2019 utsåg honom till ”Rising Star”, vilket ledde till framträdanden på en rad stora konserthus i Europa: Concertgebouw, Musikverein, Elbphilharmonie, Royal Festival Hall, Kölner Philharmonie med flera.

Concert length: 2 h including intermission